برای خرید خانه در ترکیه چند میلیون لازم دارم؟
ثبت شرکت در ترکیه چگونه است؟
آسان ترین روش مهاجرت به ترکیه کدام است؟
مدت زمان اخذ پاسپورت کشور های مختلف
علت نام نهادن دانشگاه مجازي چيست ؟
چرا مردم رو به خريد لوازم منزل از سمساري آورده اند؟
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

تعريف اعتماد به نفس به زبان ساده

اعتماد به نفس از آن واژه‌هايي است كه از زماني كه دست چپ و راست خود را تشخيص داديم، با آن درگير هستيم. يك فاكتور بسيار مهم كه مي‌تواند كيفيت زندگي ما را تحت تاثير قرار دهد. اما آيا به درستي معني و مفهوم اعتماد به نفس را درك كرده‌ايم؟

اگر مي خواهيد در دوره هاي اعتماد به نفس فرشته ايران نژاد شركت كنيد اينجا كليك كنيد.

 

 

امروز با شما هستيم تا با زباني ساده و خودماني، به تعريف اعتماد به نفس بپردازيم. براي اين مفهوم سهل اما ممتنع، تعاريف زيادي ارائه شده است كه البته هر كدام به نوعي، درست هستند. اما ما قصد داريم تا با يك بيان ساده اما جامع، شما را با اعتماد به نفس آشنا كنيم و به اين سوال پاسخ دهيم كه اعتماد به نفس چيست؟

 

 

تعريف لغوي و اصطلاحي اعتماد به نفس

براي هر واژه و يا اصطلاحي، يك تعريف مشخص وجود دارد و اعتماد به نفس نيز از اين قائده مستثني نيست. اعتماد به نفس در تعريف لغوي خود، به معني خودباوري است. البته اين مفهوم، يك تعريف اصطلاحي هم دارد: داشتن باور به توانايي‌هاي خود براي انجام كارها.

 

بر اساس گزارش تيم روانشناسي مجله اينترنتي ايده آل مگ اعتماد به نفس، يك فاكتور كاملا دروني است و به ديدگاه افراد، از شخصيت و توانايي‌هاي خودشان بستگي دارد. البته بسياري از روانشناسان، اعتماد به نفس را در سطحي كلي‌تر بررسي كرده و معتقد هستند كه اعتماد به نفس، يعني اينكه فرد، خود را توانمند و داراي ارزش بداند.

بر اساس گزارش تيم روانشناسي مجله اينترنتي ايده آل مگ اعتماد به نفس، يك فاكتور كاملا دروني است و به ديدگاه افراد، از شخصيت و توانايي‌هاي خودشان بستگي دارد. البته بسياري از روانشناسان، اعتماد به نفس را در سطحي كلي‌تر بررسي كرده و معتقد هستند كه اعتماد به نفس، يعني اينكه فرد، خود را توانمند و داراي ارزش بداند.

 

 

 

اهميت باور و اعتماد داشتن به خود، زماني بيشتر مي‌شود كه شما در آستانه انتخاب‌ها و يا پذيرش مسئوليت‌هاي بزرگ قرار بگيريد. شما در مسير پيشرفت و موفقيت خود، نياز به انجام چالش‌هاي بزرگ، ريسك كردن، انتخاب‌هاي حساس و البته پذيرفتن مسئوليت‌ها داريد. حال سوال اينجاست كه بدون داشتن اعتماد به نفس، مي‌توانيد اين كارها را انجام دهيد؟ بسيار بعيد است كه پاسخ به اين سوال، مثبت باشد.

 

بنابراين، اعتماد به نفس يعني اينكه شما آنقدر خودتان و توانايي‌هايتان را باور داشته باشيد كه از انجام كارها و يا پذيرش مسئوليت‌ها هيچ ترس و هراسي به دل راه ندهيد.

 

البته نبايد اعتماد به نفس را با خودشيفتگي اشتباه بگيريد: خودشيفتگي مي‌تواند به دليل ناامني‌ها و مكانيسم‌هاي دفاعي باشد، در حالي كه اعتماد به نفس ناشي از خودآگاهي و توانايي تحمل و تأمل در عدم امنيت فرد است. اعتماد به نفس احساس توانايي و صلاحيت را القا مي‌كند، در حالي كه خودشيفتگي احساس برتري نسبت به ديگران را در بر مي‌گيرد.

 

جمع بندي: اعتماد به نفس در لغت به معني خودباوري است و در اصطلاح به ايمان و اعتقاد فرد، نسبت به توانايي‌هايي كه دارد، گفته مي‌شود.

تاثير اعتماد به نفس در زندگي

اعتماد به نفس، يكي از تاثيرگذارترين و در عين حال، حساس‌ترين فاكتورهاي زندگي افراد به شمار مي‌رود. بالا يا پايين بودن اين ويژگي شخصيتي، رابطه مستقيمي با شكست‌ها و موفقيت‌هاي شما در زمينه‌هاي كاري، زندگي مشترك، ارتباط با اطرافيان، موقعيت‌هاي تحصيلي و ... دارد.

 

تعريف اعتماد به نفس به زبان ساده

 

داشتن اعتماد به نفس، در موفقيت‌هاي كاري و شغلي شما، تاثير گذار است. اگر به اندازه كافي به خود باور داشته باشيد كه بدون ترس و واهمه، مسئوليت‌هاي جديد را بپذيريد، مطمئنا راحت‌تر و بهتر مي‌توانيد در كار خود ترقي پيدا كنيد.

 

در زندگي مشترك و ازدواج نيز داشتن اعتماد به نفس كافي، يك فاكتور مهم به شمار مي‌رود. شما براي پيدا كردن يك همسر خوب و مناسب و تحت تاثير قرار دادن او، نياز داريد كه به اندازه كافي، محكم، باصلابت و كامل به نظر برسيد.

 

هرچقدر كه بيشتر به خودتان باور داشته باشيد، نوع ارتباطي كه با دوستان و آشنايان داريد نيز به همان نسبت، بهتر مي‌شود. بدون داشتن اعتماد به نفس مناسب، معمولا در جمع دوستان و نزديكان، به فردي گوشه گير تبديل مي‌شويد. اين عامل سبب مي‌شود تا ديگران، تمايل كمتري به برقراري ارتباط با شما داشته باشند.

 

به نظر مي‌رسد كه هيچ جنبه‌اي از زندگي خود را پيدا نمي‌كنيد كه اعتماد به نفس، بر روي آن تاثير گذار نباشد.

 

 

اعتماد به نفس پايين چيست؟

اگر فردي را ببينيد كه همواره با خود تكرار مي‌كند كه من نمي‌توانم، من نمي‌دانم، از پس اين كار برنمي‌آيم و ... مطمئنا اولين حرفي كه به او مي‌زنيد، اين است كه اعتماد به نفس كافي نداري!

 

اعتماد به نفس پايين به اين معني است كه فرد، به توانايي‌هاي خود باور ندارد و به مرور زمان به اين نتيجه مي‌رسد كه از عهده انجام كارها برنمي‌آيد.

 

تعريف اعتماد به نفس به زبان ساده

 

اعتماد به نفس پايين مي‌تواند همواره مانند يك عامل بازدارنده عمل كرده و به شما اجازه خودنمايي ندهد. در صورتي كه به اندازه كافي به خود و توانايي‌هايتان باور و اعتقاد نداشته باشيد، در بسياري از موقعيت‌هاي طلايي زندگي، منفعل باقي مانده و اقدام موثري انجام نمي‌دهيد.

 

فراموش نكنيد كه اعتماد به نفس يك امر اكتسابي است (البته ممكن است شرايط خارجي نيز بر اعتماد به نفس يك فرد تاثير منفي يا مثبت بگذارند). اين جمله، به ما نشان مي‌دهد كه مي‌توانيم براي افزايش اعتمادمان به توانايي‌هايي كه داريم، تمرين كرده و به مرور اعتماد به نفس خود را بيشتر و بيشتر كنيم. درباره تمرين روزانه اعتماد به نفس در ايده آل مگ بيشتر بخوانيد.

 

ممكن است شرايط خانوادگي و نوع برخورد والدين، از شما يك آدم بدون اعتماد به نفس ساخته باشد، ممكن است بر اثر برخي از تجربه‌هاي ناخوشايند، به كلي اعتقادتان را به توانايي‌هايي كه داريد، از دست داده باشيد و يا به هر دليل ديگري، به اين نتيجه رسيده باشيد كه نمي‌توانيد از پس انجام برخي كارها و مسئوليت‌ها بربياييد. همه اين‌ها مي‌توانند از شما يك انسان با اعتماد به نفس پايين بسازند.

 

اما سوال اينجاست كه آيا مي‌توان اعتماد به نفس را افزايش داد؟ پاسخ ما به اين پرسش، قطعا مثبت است! البته كه بايد راهش را بلد باشيد و ما در ادامه با معرفي روش‌هايي ساده، از شما يك انسان مطمئن، باصلابت و داراي اعتماد به نفس بالا خواهيم ساخت.

منبع:

https://www.asriran.com/fa/news/759568/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.